Kāpēc rūsa var atgriezties pat pēc automašīnas krāsošanas?
Daudzi autovadītāji kļūdaini domā, ka automašīnas pārkrāsošana pilnībā aptur rūsu. Diemžēl tā nav — krāsa nosedz bojājumu ārēji, bet neaptur oksidēšanās procesu, ja tas jau ir sācies zem virsmas. Tas nozīmē, ka auto var izskatīties skaisti, bet rūsa turpinās izplatīties slēptās vietās.
Rūsa ir viens no nopietnākajiem un bīstamākajiem auto bojājumiem, un, ja to neapstādināt savlaicīgi, remonts var kļūt ļoti sarežģīts un dārgs.
Iemesli, kāpēc rūsa atgriežas pēc krāsošanas
1. Rūsas atlikumi zem krāsas
Ja pirms krāsošanas netiek pilnībā noņemts viss rūsas slānis, oksidēšanās turpinās “no iekšpuses”. Pēc laika rūsa izspiežas cauri jaunajai krāsai, veidojot burbulīšus un plaisas.
2. Rūsa, kas sākas konstrukciju iekšpusē
Sliekšņi, arkas, garenbalki un dobumi bieži rūsē no iekšpuses. Pat ja ārpuse tiek perfekti nokrāsota, rūsa var turpināt augt slēptās vietās un atgriezties ļoti ātri.
3. Mitruma iekļūšana mikroskopiskās plaisās
Mitrums nonāk pat ļoti mazās plaisās, kuras ar aci nav pamanāmas. Šajās vietās oksidēšanās turpinās arī pēc profesionālas krāsošanas.
4. Nepareiza sagatavošana vai lēti materiāli
Ja virsma nav kvalitatīvi attīrīta, attaukota, nogruntēta un apstrādāta ar profesionāliem pretkorozijas materiāliem, krāsa tikai īslaicīgi nosedz problēmu.
Kāpēc rūsas novēršana pirms krāsošanas prasa vairāk darba?
Lai pilnībā apturētu rūsu, bieži nepieciešams:
-
notīrīt virsmu līdz “dzīvam” metālam,
-
izgriezt dziļi bojātas zonas,
-
veikt metināšanas darbus,
-
atkārtoti nogruntēt, špaktelēt un sagatavot virsmu,
-
tikai tad krāsot.
Tas ir tehniski sarežģīti un laikietilpīgi, jo jānovērš ne tikai redzamā, bet arī slēptā rūsas daļa. Tieši tāpēc šāds remonts bieži prasa vairāk darba, materiālu un resursu.
Kāpēc rūsas ignorēšana vienmēr izmaksā dārgāk?
Rūsa neatstāj vietu kompromisiem — tā izplatās strauji un agresīvi, īpaši Latvijas klimatā.
Ja rūsu neapstādina savlaicīgi:
-
jāremontē lielāki laukumi,
-
var gadīties , ka ir jāizgriež kāda daļa no metāla,
-
jāsagatavo un jākrāso plašākas zonas,
-
pieaug risks sabojāt konstrukcijas.
Mazs rūsas pleķītis šodien var pārvērsties dārga remonta problēmā jau dažos mēnešos.
Svarīgi: kāpēc nav iespējams sniegt 100% garantiju, ka rūsa neatgriezīsies?
Pat viskvalitatīvākā rūsas apstrāde nespēj nodrošināt pilnīgu garantiju. Tas nav atkarīgs no servisa kvalitātes, bet no objektīviem faktoriem:
-
rūsa var būt attīstījusies daudz dziļāk, nekā sākotnēji redzams;
-
konstrukciju iekšpusē var saglabāties mikroskopiski bojājumi;
-
mitrums ar laiku atkal nonāk slēptās zonās;
-
auto vecums un iepriekšējie bojājumi paaugstina risku;
-
Latvijas klimatiskie apstākļi (sāls, mitrums, temperatūras svārstības) paātrina koroziju.
Labs serviss var garantēt profesionālu darbu un pareizu tehnoloģiju, taču pilnīgu korozijas apturēšanu uz mūžu nav iespējams apsolīt nevienam auto.
Ko darīt, ja parādās neliels rūsas pleķis?
1. Nekrāsot to pa virsu pašrocīgi
Krāsa virs rūsas tikai pasliktina situāciju — oksidēšanās turpinās slēpti.
2. Pēc iespējas ātrāk doties uz servisu
Speciālists izvērtēs, vai bojājums ir virspusējs vai jau izplatījies dziļāk.
3. Servisā tiek veikta profesionāla lokālā apstrāde:
-
rūsas noņemšana līdz tīram metālam,
-
pretkorozijas apstrāde,
-
virsmas sagatavošana,
-
krāsošana tonī, kas atbilst auto krāsai.
4. Pēc remonta — regulāri pārbaudīt
Ilgtermiņā tas palīdz savlaicīgi pamanīt jaunu bojājumu rašanos.
Kad rūsas dēļ jānoņem vējstikls vai logu stiklojums?
Rūsa bieži veidojas zem gumijām vai pie vējstikla, kur krāsa plaisā un paceļas. Šajās zonās mitrums uzkrājas ļoti ātri.
Lai pilnībā novērstu bojājumu:
-
tiek demontēts vējstikls vai sānu stikls,
-
attīrīts un atjaunots metāls,
-
zona tiek pārkrāsota,
-
stikls tiek hermētiski uzstādīts atpakaļ.
Bez stiklojuma demontāžas nav iespējams pilnībā apstrādāt rūsu, un bojājums ļoti ātri atjaunojas.